På arbeidsplassen

Slik tar du vare på kroppen i arbeidstiden

Opplever du ofte å bli stiv og anspent i kroppen? Lær deg noen enkle triks som gjør hverdagen bedre.
Noen er så heldige å bli født med evnen til å slappe av. Enkelte kan slippe alle oppgaver og tanker, synke inn i sin egen verden og koble fullstendig av. Men de fleste av oss må lære noe som burde vært helt naturlig. Her er noen øvelser og triks som får deg til å fjerne muskelspenning og lade batteriene på et par minutter.

Her er noen øvelser som hjelper deg gjennom en arbeidsdag:

Strekk på kroppen
Legg hodet på skakke, strekk armene i været, len overkroppen til siden, hold bena strake. Det er mye man kan gjøre for å tøye kroppen, og det er ikke nødvendig å gjøre det lenge hvis man bare slapper helt av når man utfører øvelsen. Pusten er det viktigste verktøyet. Ved å puste godt inn og dypt ut mens man tøyer på kroppen vil det ha større effekt.

Klem deg selv
Plasser høyre hånd på venstre skulder, og venstre hånd på høyre skulder. Pust dypt inn og ut. Du vil kjenne at spenningen mellom skulderbladene slipper taket. Dessuten føles det godt å gi seg selv en klem en gang i blant.

Skaff deg en sitteball
Hvis man har en jobb som krever lange dager i en kontorstol kan det være svært effektivt å bytte ut stolen deler av dagen med en sitteball. Da vil man automatisk tvinge kroppen til å sitte riktig. Sitteballer kan fint brukes 3-4 timer pr dag og er et fint supplement til en kontorstol.
 
Bruk bena
Et godt tips til en bevegelig arbeidsdag er å flytte arbeidsutstyr unna. Hvis man plasserer printeren, kaffetrakteren, klokken eller andre ting et stykke unna må man stadig bevege på seg. Små tiltak som å alltid gå trappene eller hoppe av bussen et stopp for tidlig om morgenen kan gjøre stor forskjell.
 
Minipauser gjennom arbeidsdagen
Det er utrolig viktig å ta små pauser. Effektiviteten blir større hvis man deler arbeidsdagen opp i økter. Bruk minipausene på å puste inn litt frisk luft eller hente deg et glass vann. Det er viktig å drikke mye, så et enkelt triks er å drikke fra små glass slik at man må reise seg ofte for å fylle.

Unngå sykemelding
Smerte og ubehag er et faresignal. Derfor er det viktig å pleie kroppen ved å gjøre enkle øvelser og tiltak for å unngå varige skader. Den lille tiden man vil bruke på forebygging, er ingenting i forhold til tiden man vil miste om situasjonen resulterer i en sykemelding.

Det et utrolig viktig å tøye og trene musklaturen. Hvis man til stadighet er anspent kan dette føre til at blodtilførselen minker. Dette gjelder spesielt for nakken hvis man sitter med høye skuldre i en kontorstol hele dagen. Når tilførselen av blod minker vil det bli en opphopning av avfallstoffer. Det fører til at musklene ikke får nok oksygen og man vil få vondt. Over lang tid kan dette føre til betennelser og man kan få kroniske plager. For å unngå dette er det viktig å øke sirkulasjonen i musklene ved å tøye,trene eller skape en ubalanse som feks en sitteball gjør. Dermed kan blodgjennomstrømningen øke og smertene forhåpentligvis forsvinne.

Se våre produkter

Les også: Planer om hjemmegym?

Les også: Romaskinen er en real kalorikiller