Planer om Hjemmegym?

Er du en av mange som sliter med å komme i gang med treningen din, enten fordi du ikke har barnevakt, du mangler overskudd, treningssentrene ligger for langt unna, eller kanskje fordi du synes det er for dyrt? Da kan et hjemmegym være en løsning for deg!

Alltid åpent
Hvis du har et eget lite gym hjemme trenger du i prinsippet bare å gå ut av sengen og sette i gang, eller ta på deg treningsklærne når du kommer hjem fra jobben og ta deg en økt mens middagen putrer på komfyren. Vil du av en eller annen grunn trene midt på natten eller på selveste julaften, så går det aldeles utmerket. Hjemmegymmet er alltid åpent.

Privat
En annen viktig faktor er at hjemmegymmet er privat. Du slipper trengsel med andre. Du slipper å vente på at en spesiell maskin eller et visst manualsett skal bli ledig. Du trenger ikke å føle deg beglodd eller sjenert fordi du ikke er like sterk som enkelte andre eller fordi du bærer på noen kilo overvekt. Du kan velge å spille høy musikk, se akkurat det programmet du vil på tv eller se en serie på Netflix. 

«Tenk å kunne ta seg en liten økt før arbeidsdagen har startet. 15 minutters trening, en dusj, frokost og så kan dagen starte. Dette kan også du få til! 

Vi har listet opp 8 ting du bør huske på ved hjemmetrening:

1. Finn/Lag ditt treningssted
Dette kan være i kjellerstua, på garasjeloftet eller en krok i stua, altså et sted der du kan være i fred, og som er stort nok til at du kan få plass til noen treningsapparater. Lyse farger og naturlig lys fra vinduer er et stort pluss. Innred rommet fornuftig og ha en plan. Velg apparater som er plassbesparende så får du på sikt plass til flere. 


2. Ta på deg treningstøy 
Det trenger ikke å være fancy og dyrt, men viktig uansett om du trener 5 eller 30 minutter for å tre inn i et treningsmodus, dette er din tid og du skal trene. T-skjorte, sko, sokker og en shorts er alt du trenger for å komme i gang.

3. Ha et treningsopplegg.
Ha en plan med hva du skal trene på, hvor lenge og hvor ofte. Skriv ned – da blir det mer forpliktende. En treningsdagbok kan lages svært så enkel i ett regneark eller ...det kan gjøres ganske så komplisert.

4. Bestem tid 
Velg ut et passende tidspunkt og prøv å gjøre treningen på samme tid hver gang, målet setter du selv, men start med minst 3 ganger i uken til å begynne med. Øk etter hvert.15 minutters økt på en romaskin tilsvarer en halvtime med løping - mer skal ikke til.

5. Forplikt deg 
Sett deg et helt konkret mål, enten på antall dager for eksempel 100 dager, eller 3 måneder, eller 6 uker der du gjennomfører et opplegg. Dette skal du avslutte før du begynner på et nytt. 

6. Kvalitet
Tenk over hva du virkelig tror at du kan ha bruk for. Kjøp ting av god kvalitet, fordi dette er ting som du kommer til å bruke mye og som derfor må tåle en hel del. Ingenting er verre enn en for kort tredemølle, ergometersykkel som bråker som et uvær eller en romaskin som durer i vei og vekker ungene.

Øk treningsopplevelsen - invester i riktig utstyr



7. Tilgjengelighet
Det skal være enkelt å komme i gang foran hver økt. Ikke sett apparatene inn i skapet, skoa i kjelleren og klærne på loftet. Innred treningsrommet ditt klokt, ha et skap eller heng treningsklærne på treningsbenken, la skoa stå klar i romaskinen og sørg for at du har ladet telefonen på forhånd.

8. Innhold
Gjør treningen så effektiv som mulig. Finn de apparatene som gir deg størst gevinst på kortest mulig tid. En rolig økt er selvsagt bedre enn ingen økt, men ikke spar på kruttet. Du skal være god og svett etter en økt. 

Det er kontinuitet i treningen som gir resultater. La bevegelse være en naturlig del av din hverdag og tren regelmessig

Se våre produkter

Les også: 10 tips til hvordan komme igang

Les også: Romaskinen er en real kalorikiller